tisdag 17 april 2007

Mean Mr Mustard

först och främst vill jag varna alla känsliga läsare för vad som komma skall härnedan. det är nämligen en ganska omskakande historia, med tämligen barnförbjudna och samhällsfarliga inslag. utan vidare omskrivningar ska jag nu berätta historien om när jag i eftermiddags gick upp till köket och skulle göra mig lite mellanmål.

det hela började helt vackert med att jag konstaterade att jag hade livsmedel i min kyl som det gick att göra mellanmål av. så är ju icke fallet varje dag, så jag var mäkta självbelåten när jag började bereda mina kullinariska läckerheter (en sparris-varma koppen och ÄGG). men säg den lycka som är varaktig. nej, just det. det var nämligen någon som låg i bakhåll på mig. och kära ungdomar, det var inte vemsomhelst. håll någon i handen nu, för det var ELAKA HERR SENAP! bäva. men nu går vi händelserna i förväg egentligen.

intet ont anande kokade jag klart ÄGGEN och kom på snilleblixten att bre mig en knäckemacka med senap och kalkon på. en av mina bästa idéer hittills, om jag får säga det själv. men säg det geni som inte får en dolkstöt i ryggen. nej, just det. jag travade iväg till kylskåpet, öppnade dörren...och blev ATTACKERAD! ELAKA HERR SENAP i form av en glasburk med löst lock hoppade ut på mig och spred ut sig över hela min arma lekamen. efter att ha svurit en mycket berättigad ramsa om djävulen och hans alla mostrar såg jag att ELAKA HERR SENAP dessutom inte var av min ägo. jag äger mycket riktigt en egen glasburk senap, men den är GOD. och framförallt konspirerar den inte mot mig när jag inte är i närheten. nej, denna förtappade ELAKA HERR SENAP tillhör mina utbytesstudenter som jag delar kök med. det gjorde inte mitt svåra trauma mindre, ska tilläggas.

vidare beskrivningar av vad som skedde efter incidenten är överflödiga i sammanhanget, och kanske lite väl vågade. jag kan drista mig till att nämna att det inkluderade ett tämligen ilsket samtal med ena utbytesbruden, och ganska mycket bråk med Baltazar när vi tjafsade om vem som skulle skölja av mina senapiga kläder.

så det ser inte bättre ut att jag får spela ut förra veckans kort igen; det är så synd om mig! ack ja. farväl grymma värld.

7 kommentarer:

Robert sa...

Vissa dagar....vissa dagar

Anonym sa...

ditt förhållande med baltazar är osunt..

Anonym sa...

Visste att senapen var ond! Borde förbjudas från våra matbord...

Anonym sa...

Senapen är inte ond. Den har bara problem med att visa sina känslor på bra sätt. Ge den tid, ha tålamod.

Frida sa...

En sak är säker... Västerviks starka stolthet "Västerviks-senap" är enbart god!

Olof sa...

Jag tycker det är tydligt att senapen inte var helt nöjd med sin förra ägare. Den kanske blev mobbad, kanske lagd på äckliga maträtter, bortglömda namnsdagar etc, vad vet jag... Den var desperat, greps av panik och slängde sig över dig när den såg sin chans. Så jag tycker ni går onödigt hårt åt senapen i det här fallet.

Anonym sa...

den slår dig før att den gillar dig. den ær en senap, det ær så senaper visar sina kænslor.

hælsa kæraste baltazar från mig också, jag saknar mjukheten! (baltazars och DIN!)