måndag 27 oktober 2008

Who's That Girl


Jag vet inte om ni kommer ihåg den, eller var så förkastliga när ni var yngre, men jag kollade i alla fall på en amerikansk såpa back in the days som hette Savannah. Den var fantastisk. Hon på bilden hette Peyton. Hon var min bästa bitch.

Idag är hon fortfarande en av de främsta anledningarna till att jag alltid, alltid kommer avguda Blair mer än Serena. Det gör vi alla, väl?

Fenomenet Bitchen kan vara en av de mest intresanta fenomen som såptv har gett oss. Om detta kan man spekulera och fundera mycket kring. Kan vi inte göra det? På med analysbrillorna gott folk, här måste disekeras såpor.

Vissa tror att heja på Bitchen i en såpa är som att hålla lite på fotbollslaget som ligger lite bakom. Hålla på underdogen liksom, hey, det kan man bygga politiska teorier kring. Men jag tycker inte att det är så enkelt. Inte alls. Det är heller inte som att hålla på det vinnande laget, för det är liksom inte Bitchens roll heller. Om hon någon gång får halva kungariket förlorar hon det dagen därpå när det uppdagas att hon medverkat i en porrfilm i sin ungdom. Så himla typiskt.

Nej, det är liksom lite mer klurigt än så. Varför hejar man på Bitchen egentligen? Frågorna hopar sig här borta. Så lägg ner vad ni har för händerna, kom en kvart senare till Ktb:s läsesal och berätta svaret på gåtan för mig!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Nä. Jag kollade McGyver (Han heter Angus i förnamn för er som undrar).

Blair är inte en bitch, hon är beyond bitch, way beyond. Hon är en avskyvärd människa(karaktär) och vi hatar henne. Sa jag hatar? Jag menar förstås älskar.

Gergette sa...

Min analys (istället för att analysera EU:s integrationsprocess känner jag att jag har mycket mer att bidra till en analys av vår fascination för bitchen): Min teori är att vi alla älskar bitchen för att hon är den vi alla skulle vilja vara, men inte vågar. Lössläppt manipulerar hon alla för att få det hon vill ha. Dessutom är hon snygg. Dock kommer vi aldrig bli Bitchen för att vi hindras av banala känslor av empati och samhällets förväntningar på att vara "snälla", istället fortsätter vi vifta frenetiskt med våra "Heja Bitchen"-vimplar (trots att hon har spelat in en porrfilm i sin ungdom).

Min favoritbitch? Annie i Sunset Beach såklart (*doh*).

Anonym sa...

fabulöst analyserat!

Åh, Annie!!! det bästa var ju att man trodde att hon dog. sen kom hon tillbaka! underbara liv.

Anonym sa...

jag tyckte seriöst annie var snyggast i sb när jag var mindre o kollade. va fan tänkte jag på liksom. hon e ju ett skab

Anonym sa...

Säga vad man vill om Annie, jag kommer alltid vara lite lite kär..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/36/Anniefantasy1999.jpg

Anonym sa...

OH NO! min tjusiga länk försvann (men ok serri, tänk: Annie, iförd turos baddräkt och med ngt slags pannband = superhjältefantasierna) OMG!? <3

Gergette sa...

Oh my effing God!!! Jag gick in och kollade superhjältebilden på Annie och blev kär (typ).

Jag kom förresten på andra bitchar jag har gillat: Valerie när hon kom till 90210, den blonda Julie i Models Inc. samt även Peyton i Savannah såklart.

Gergette sa...

Måste även berätta om några aktuella bitchar jag gillar: Blair (såklart!!!), men även Edie Britt i Despan och Georgina i Gossip Girl som perverterar tråk-Dan.

Anonym sa...

men JULIE I MODELS INC! visste att det här var fetaste diskussionen att ha med er *love*

Anonym sa...

det beror kanske på vilken slags verklighet man levt/lever i. har man upplevt en bitch på riktigt kanske det är lite svårare att älska en fiktiv dito.

jag har alltid haft de manliga motsvarigheten som hjälte. mesen alltså. david i bevvan, big crush.