onsdag 18 november 2009

Shelter Your Needs

Ni får tänka att det här är en videoblogg.

Jag tänkte att jag skulle gå igenom några ord som man måste kunna för att förstå vad jag skriver om på blöggen. De kommer dessutom vara jätteinne i höst!

Det första ordet är mullig. Det betyder inte, som många kanske förleds att tro, tjock eller lite rund i kanterna. Nejnej, det är en kärleksförklaring och kan snarare jämställas med ord som snuttig och gosig. Exempel: Du är så mullig!

Ordets stam är mull. Det fungerar även som substantiv, jämte mullis, mullen, mulie och mula/n. Man kan även göra det till adjektiv och säga mulligt. exempel: Gud vad mulligt mulan!

Några andra ord är dörr, förkläde och mörker. De måste uttalas durr, furkläde och murker (obs! jätteviktigt).

En annan uttalningsregel gäller ordet smoothie. Här på bloggen säger vi småtti.

Om nu inte hajar det här är ni så UTE! Toodels!

p.s Måste bara berätta: Blev så himla upprymd häromdagen. Läste nämligen en av stans gratistidningar (ej Metro). Den hade en sån där kul-men-ändå-tillrättavisande-artikel om hur man som svenssonarbetare överlever firmafesten utan att göra bort sig totalt. Så himla matnyttig information. Man fick t.ex. lära sig att man inte ska bli för "överförfriskad" (och om man blir det ska man be om ursäkt OFFENTLIGT. För det anses tydligen trevligt. Va?), och att man ska ställa öppna frågor när man minglar med sina arbetskamrater(varav flera förslag angavs, t.ex. "Hur kommer det sig att du blev civilingenjör?"). Men det bästa var ändå tipset: Lägg inte beslag på chefen, tänk på att fler vill prata med honom.

So many suckers, so little time.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte länka till e-versionen av den artikeln, haha, den verkar ju as-skum. fast vad man inte vet är att många av de där kvälsstidnings-skribenterna är förståndshandikappade.

småtti är förövrigt jävligt soft.
ungefär som att man inte säger bufféééee, utan buffe. Exv. "Nu ska vi dra till Dragon Palace och langa buffe." eller "Ingår det påtår till kaffet? - Jaja, som fan, det är buffe."

O

lembito sa...

Asså buffe, asbra! *addar i vokabulären*

Tyvärr kan jag inte länka till e-versioner, det brukar liksom inte gå. Men artikeln var asskum, helt klart. Älskar att vissa människor ba "amen jag läser tidningar" *menar kvälls- och gratistidningar* inte meningen att vara snobbig (fast jo), men då är man fan också förståndshandikappad.

puss!

Johanna L sa...

Alltså slutar läsa den här bloggen nu. "fast vad man inte vet är att många av de där kvälsstidnings-skribenterna är förståndshandikappade" är typ den värsta kommentaren jag hört i mannaminne. Vem är denna anonym? Människan fattar uppenbarligen noll och ingenting. Blir upprörd på riktigt. Numer vill jag bara träffa dig irl. Internet gör mig bara förbannad. Och anonym: "Hata kvällstidningar" känns så sjukt förlegat. Min enda kommentar till detta: Kom loss. Ta ur pålen.

Lembit Schlembit sa...

Ånaj! *dålig stämning*

Kvällstidningshatet känns onekligen ganska förlegat, och det är inte blöggens avsikt heller. Här vill vi snarare gotta oss i s.k. "fulkultur"!(dvs fin). Samt lite elakt döma ut dem som inte problematiserar eller reflekterar över såna här saker. Ano kanske hade läst för många löp i rad och blivit trött på den allmänna fantasilösheten? *försöker medla*

ses gärna IRL snart igen! *lyssnar på den sjungande hamstern*

Erika sa...

Kika in på min sida. Nya egendesigande smycken och namnsmycken kommer upp hela tiden. En julklapp kanske?

www.erturesmycken.blogg.se

Anonym sa...

Lemban, du sa ju själv "so many suckers, so little time".
What's that supposed to mean liksom?
Försök inte snacka bort det här nu.. :P

Och Johanna, du tycker inte att du överreagerar lite granna? Bara lite?
The world is a hard, and cruel and unfair place, isn't it?

Jag får väl tycka att kvällstidningsskribenterna är helt tappade om jag vill det.

Läs Kalle Anka & co, de har en lite mjukare och snällare nivå. Men ingen vidare ironi eller satir, vilket jag personligen kan tycka är lite trist.

/Ano

Anonym sa...

uppskattar att ano ändå manglar lite. vem tittar inte på kvällstidningslöpen i smått hånfull stämning?

Lembit, gillar bloggen.

lembozita sa...

här ska inte nåt snackas bort, tror min svårformulerade men inte alls långsökta poäng är att jag inte begränsar mitt förakt till folk som ligger bakom cpartiklar i gratis- och kvällstidningarna. utan det goes for all. a.k.a so many suckers, so little time.

men er blöggläsare och kommentatorer älskar jag!<3 and gotta love the action!

Anonym sa...

Precis!

Torka tårarna nu, Johanna L...