måndag 17 november 2008

Losing My Religion

Varför läser inte jag tidningen oftare? Min prenumeration går tyvärr oftast direkt ner i pappersinsamlingen (läs: den överfulla willyskassen). Men nu ska jag bli bättre på det! I synnerhet när man får läsa sådana här artiklar.

För de som inte orkar klicka på den oftast ändå icke-fungerande länken kan jag berätta att artikeln behandlar det prekära ämnet att nyktra alkoholister kan få återfall av nattvardsvinet. Vissa församlingar väljer tydligen att ha druvjuice istället, medans andra har två olika alternativ, men allt är upp till den lokala kyrkoherden. Artikeln berättar även en präst som t.o.m. lämnat sitt jobb för att det bestämdes att kalken därefter skulle innehålla ett alkoholfritt alternativ.

Är det bara jag, eller är det här fullkomligt hillarious? Jag kan inte riktigt formulera varför, men jag blir helt stissig.

Det bästa är nästan kommentaren från en proffessor i religionsvetenskap: "Det vin som blir över kan heller inte hällas ut var som helst. Ibland finns det ett särskilt avlopp i kyrkan där vinet rinner ner och blir kvar i kyrkogrunden. Ibland dricker prästen upp det som blir kvar."

Jag sätter alla mina hästar på det sista alternativet.

1 kommentar:

Anonym sa...

LUSTIGT nog läste jag också den här satans jävla idagserieartickeln. men jag blev mer förbannad. hur ska jag kunna profilera mig som religionsintolerant om man måste vara kristen för att komma upp i de riktigt ettriga nivåerna? och hur ska jag kunna engagera mig i gardell när han inte har tagit sin hand ifrån en gud som bryr sig om vad a-lagare dricker i hans hus?
hovet rasar. och kungen? ja, han var förståss rasande.
/marina