lördag 13 september 2008

Knowing Me, Knowing You

Nu ska vi ha en liten filosofistund, varsågod och sitt. Jag har tänkt lite på det här med människor den senaste tiden. Människor och vad det är som gör att vi är olika. Och hur man enkelt ska kunna definiera och skilja på folk (för det vill man nämligen, låt aldrig nån akademisk institution tuta i er nåt annat). Jag tänker att det mest optimala är när man med endast en enkel uppdelning har täckt hela männniskosläktets mest viktiga skillnad (se föregående parantes).

En bra grej jag jobbat med ett tag är "de som äter brödkanter och de som INTE äter dem". Väldigt simpel men ändå så talande uppdelning på folk och folk. Två helt olika värdegrunder och livsstilar. Sedan ibland tänker jag "De som inte tror på gud men på en högre makt och de som tror på nåt annat/inte alls". Tills jag kommer på att de flesta tillhör den förstnämnda gruppen, och det gör uppdelningen lite haltande. Det måste kännas lite som fifty-fifty liksom.

En skiljelinje måste absolut gå mellan folk som säger att "de älskar människor/folk" och de som menar att "de hatar människor/folk". Doktorandämne där helt klart. Men kanske behöver det inte ens vara sådär komplicerat. Jag gillar egentligen brödkantsnivån på det hela. Så en ny definition jag tänker man kan jobba med är: "De som väljer stor portion köttbullar på IKEA, och de som väljer liten". Rätt talande, eller hur?

2 kommentarer:

Anonym sa...

de som har en blogg/de som har en meningslös blogg.

eller.

de som skriver meningslösa kommentarer i diverse bloggar utan att själv ha en, och därför inte kan länka till den utan bara signera med en initial/de som har inte har världens tristaste jobb.



(din blogg måste hajpas.)

Anonym sa...

(helt oförståelig kommentar.)