tisdag 15 april 2008

Hey Ya

Apropå språk och typ lite annat: Ni vet att man säger att svenskan är ett "fattigt" språk. Vi har ju inte över tjugo synonymer för snö och så vimlar svenskan av massa jobbiga återvändsgränder som "ett räDD lejon" etc. På det stora hela: hade svenskan varit en elev svenska grundskolan skulle den ha fått en hjälplärare.

Okej. I samma veva som man klagar lite på svenskan brukar man hylla andra språk världen över. T.ex. som engelskan, de har ju massa synonymer (som ingen jäkel använder längre men ändå) och sedan om man som svensk sjunger på engelska håller man sig mer distansierad till texten (se typ massa random intervjuer med massa svenska artister, typ Laleh och Kent har jag läst om). Men nu undrar jag: gäller det här även för folk som är engelskspråkiga? Blir de också mer distansierade till det de sjunger om texten är på engelska? Förstår de ens vad de sjunger ibland? Jag kan inte hjälpa att jag tvivlar.

Ett enligt mig talande exempel är låten "Thong" av typ Sisqou eller vad han hette. På svenska hade den förmodligen lyckats mindre bra på topplistan. Samtidigt så blev den förmodligen en hit på topplistor i engelskspråkiga länder. Det får mig att misstänka att även om svenskan är ett fattigt språk, är engelskan inte mycket bättre. Alternativt att språket är bättre men folket som talar det är lite, lite dumma i bollen ("String string string string string string" liksom). Och det är ju bara några miljoner som gör det så hey, varför wina tänker ni. Jag bara säger. Alla som talar engelska behöver kanske hjälplärare?

Nu vill jag se ert sämsta beteende! Låna mig lite socker! Jag är er granne!

2 kommentarer:

elsa sa...

det där med att distansiera sig när man sjunger en låt på engelska, har inte det mer med vilket modersmål att göra? alltså det skulle vara samma effekt om en svansk sjöng på tyska eller franska, tex. Just därför att det inte är ens modersmål. Jag tror det är nåt speciellt, har hört att alla språk lagras på ett ställe i hjärnan, men modersmålet på ett särskilt ställe. typ.

Lembit sa...

men gud! undrar om man kan tappa bort sitt modersmål i hjärnan. att det liksom en dag bara bestämmer sig för att checka ut och försvinner. eller att man slår i huvudet och får delen av hjärnan att glömma att det är modersmålsdelen. eller om detta sker lite gradvis, så att man sakta märker att man håller på att glömma bort sitt modersmål?! sånt är läskigt.